Veelgestelde vragen » Huur opzeggen

Terug naar het overzicht

Hoe zeg ik mijn huur op?

U kunt uw huur op ieder moment schriftelijk opzeggen. U kunt hiervoor zelf een brief schrijven of gebruik maken van het Huuropzeggingsformulier. Deze kunt u downloaden op de pagina Folders en formulieren.

Wat is de opzegtermijn voor de huur?

U kunt uw huur ieder moment opzeggen, waarbij een opzegtermijn geldt van een maand. Zegt u bijvoorbeeld op 15 september op, dan huurt u de woning tot en met 15 oktober. Meer informatie over de procedure en hoe u de woning moet achterlaten leest u op de pagina Verhuizen.

Ik heb mijn huur opgezegd. Wat gebeurt er nu?

De huuropzegging is pas geaccepteerd nadat dit door Het Gooi en Omstreken schriftelijk aan u is bevestigd. Meer informatie over de procedure en hoe u de woning moet achterlaten leest u op de pagina Verhuizen.

Krijg ik een waarborgsom terug?

In 2000 heeft Het Gooi en Omstreken alle waarborgsommen terugbetaald die de huurders destijds hebben betaald bij het aangaan van het huurcontract. Een uitzondering hierop zijn huurcontracten die voor 2000 zijn aangegaan met Woningstichting Midwo. Als dit voor u geldt, dan moet u bij het verlaten van de woning een kopie van het huurcontract aan ons overleggen.

Wanneer kan ik een eindafrekening verwachten als ik de huur heb opgezegd?

Als u de woning leeg aan Het Gooi en Omstreken heeft opgeleverd ontvangt u binnen 4 tot 6 weken een eindafrekening voor de huur en eventuele herstelkosten. De afrekening van de servicekosten krijgt u aan het eind van het betreffende jaar. Zie ook de pagina over Servicekosten.

Welke informatie staat er op de afrekening?

Op de afrekening vindt u een overzicht van de service en diensten waar u voor betaalt, de kosten en de voorschotten. Op de afrekening vindt u aan de linkerkant de componenten die binnen uw complex afgerekend worden. Rechts daarvan staan de totale kosten per component die Het Gooi en Omstreken voor u gemaakt heeft. Onder ‘uw aandeel’ vindt u de kosten die voor u persoonlijk gelden.
Onder ‘al in rekening gebracht’ staan de bedragen van de service of diensten die u door voorschotten al aan ons heeft betaald. Tot slot staat aan de rechterkant ‘saldo’. Hier kunt u zien of u voor bepaalde componenten te veel of te weinig heeft betaald en of u dus geld terugkrijgt of dient bij te betalen.