Veelgestelde vragen » Onderhoud en reparatie

Terug naar het overzicht

Hoe kan ik een reparatieverzoek indienen?

Voor informatie over het indienen van reparatieverzoeken kunt u terecht op de pagina Reparatieverzoeken.

Mijn afvoer zit verstopt. Wat moet ik nu doen?

Er zijn een aantal dingen die u zelf kunt doen, gebruik nooit chemische middelen!
• Probeer eerst de verstopping op te lossen met een rubberen ontstopper. Belangrijk is om van tevoren een doekje in de gootsteen overloop te doen en laat de spoelbak voor een kwart vol lopen. Duw de steel een keer of tien krachtig naar beneden. Herhaal dat eventueel nog een keer.
• Heeft dit geen succes, plaats dan een emmer onder het sifon of de zwanenhals en schroef deze los om eventuele resten, die verstopping veroorzaken, te verwijderen.
• Helpen alle bovenstaande opties niet, neem dan contact op met de Riool Reinigings Service (RRS) in Amsterdam, 0800 099 13 13.

Hoe voorkom ik een verstopte afvoer?

Een verstopte afvoer kunt u gemakkelijk voorkomen. De aanschaf van een roostertje dat in uw gootsteen past voorkomt dat voedsel automatisch in uw afvoer terechtkomt.
Gooi nooit theebladeren, koffieprut of gestold vet in de gootsteen.
En pas op met haren in het doucheputje.
Maandverband, tampons, luiers en de inhoud van de kattenbak verstoppen de toiletafvoer.

Hoe vaak moet ik de hoofdkraan controleren?

Door één keer per jaar de hoofdkraan te controleren voorkomt u verkalking. De kraan moet soepel dichtdraaien en de tapkraantjes moet u kunnen opendraaien. Als dit niet het geval is adviseren wij u om contact op te nemen met uw waterleidingbedrijf.

Hoe kan ik mijn woning ‘winterklaar’ maken om problemen tijdens vorst te voorkomen?

Bij de meeste woningen komt bevriezing tegenwoordig niet meer voor, omdat woningen verwarmd en geïsoleerd zijn.
Wel is het handig om te weten waar de hoofdkraan zit, mocht er toch iets gebeuren. De hoofdkraan bevindt zich meestal in de meterkast, onder het kruipluik of in de kelderkast. Ook is het goed om te weten of de aftapkraantjes werken en om de buitenkraan te controleren. Als u een sproei-installatie hebt aangelegd voorkomt u scheuren door de slang los te koppelen en door te blazen. Hoe minder water er in de slang zit, hoe kleiner de kans dat deze kapotvriest.
Als waterleidingen bevriezen, kan dat behoorlijk veel schade veroorzaken. Voor de gevolgen bent u als huurder zelf aansprakelijk. Met goede maatregelen is deze schade te voorkomen.

Watermeter
De hoofdkraan en de watermeter zijn het belangrijkst om te beschermen tegen de vorst. U vindt ze onder het luik van de kruipruimte, in de meterkast, of in een afgesloten meterput in de voortuin. In de kruipruimte kan de watermeter bevriezen, met name als er sprake is van tocht. Pak de watermeter en de hoofdkraan goed in met bijvoorbeeld een glas- of steenwoldeken. De leidingen kunt u isoleren met leidingisolatie, verkrijgbaar in diverse diameters bij de doe-het-zelfzaken. De meterput in de tuin moet extra worden afgeschermd.
Leidingen
Leidingen in een onverwarmde ruimte of een buitenkraan moeten ook beschermd worden tegen vorst. U kunt het beste eerst het water aftappen. De leiding moet dan wel van een stopkraan zijn voorzien. Sluit eerst deze stopkraan. Draai dan het bijbehorende aftapkraantje open en ook de kraan aan het eindpunt van de leiding. Laat de leidingen helemaal leeglopen en draai dan de kraan en de aftapkraan weer dicht.
Centrale verwarming
Ook uw radiatoren kunnen bevriezen in de winter. Zet de thermostaat in de winter nooit lager dan 10 °C en laat alle radiatoren openstaan. Ook als u in de winter op vakantie gaat. Laat tevens de binnendeuren openstaan. Deze maatregelen moet u ook nemen als u een zogenaamde vorstbeveiliging heeft.
Leidingen isoleren
In onverwarmde vertrekken, zoals een zolder, is het verstandig de aan- en afvoerleidingen van uw cv-ketel te isoleren. Dit kan met leidingisolatie, verkrijgbaar bij doe-het-zelfzaken.

Ik ga met wintersportvakantie. Moet ik nog extra maatregelen nemen?

Zorg er voor dat de verwarming tijdens uw vakantie altijd een beetje blijft branden en dat alle radiatoren openstaan. Op die manier voorkomt u dat ze bevriezen. Het is goed om buren of kennissen te vragen af en toe een kijkje te nemen in uw huis, bijvoorbeeld om te controleren of uw cv nog steeds brandt. Zo voorkomt u schade en ongemak.

Hoe vaak moet ik mijn schoorsteen laten vegen?

Om problemen te voorkomen, raden wij u aan om jaarlijks uw schoorsteen te laten vegen voor een schoorsteenveger. Op de wanden van de schoorsteen kan zich namelijk een roetlaag bevinden, die onder bepaalde omstandigheden in brand kan raken. Daarnaast is het van belang om uw schoorsteen jaarlijks te laten controleren op vogelnesten of andere verstoppingen. Als huurder bent u zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van uw schoorsteen.

Waar moet ik rekening mee houden bij het onderhouden van mijn tuin?

Let bij het onderhouden van uw tuin op de volgende zaken:
• Gevel, kozijnen en dak moeten goed bereikbaar blijven voor onderhoud aan uw woning;
• Wilt u een boom aanschaffen? Zorgt u er dan voor dat deze niet te hoog wordt;
• Gebruik uw tuin niet als opslagplaats, werkplaats of stortplaats voor oude spullen;
• Houd uw tuin onkruidvrij;
• Snoei op tijd de struiken en bomen in uw tuin zodat deze niet te hoog worden, uw buren mogen er geen last van hebben;
• Maai regelmatig uw gazon;
• Hoogte schutting achtertuin: over de gehele lengte mag die maximaal twee meter zijn;
• Hoogte erfscheiding in de voortuin: mag maximaal één meter hoog zijn.

Hoe onderhoud ik mijn centrale verwarming?

De centrale verwarmingsketel, die door Het Gooi en Omstreken in uw woning is geplaatst, wordt regelmatig gereinigd en gecontroleerd. Om de ketel goed en met het volle rendement te laten functioneren, vragen wij u deze tijdig bij te vullen met water en regelmatig te ontluchten. Om vullen en ontluchten mogelijk te maken, dienen een vulslangset en instructies bij de installatie aanwezig te zijn. Mocht zich een storing voordoen, gaat u dan eerst na of:
• De stekker in het stopcontact zit;
• Er geen stroomstoring is opgetreden (zijn de stoppen/zekeringen in orde, is de aardlekschakelaar ingeschakeld?);
• Er gas wordt geleverd (staat de gaskraan open?);
• Indien aanwezig, de waakvlam brandt;
• Er voldoende water in de installatie is. De wijzer van de drukmeter moet tussen de 1 en 2 staan (bij bepaalde ketels tussen de 10 en 20);
• De installatie ontlucht is;
• De ketelthermostaat voldoende hoog is afgesteld;
• De radiatorkranen zijn geopend;
• De waterpomp naast of in de ketel draait (lichte trilling);
• De kamertemperatuur niet op een te lage temperatuur is ingesteld.
Helpt dit niet? Dan vindt u op de pagina Onderhoud en Reparatie met wie u contact kunt opnemen.