Nieuwsoverzicht

Phishing: wat is het en wat kunt u ertegen doen?

Als iemand die u niet kent u onverwacht en ongevraagd belt en bijvoorbeeld privégegevens of bankgegevens opvraagt of een vals sms-bericht stuurt, is er sprake van phishing. Helaas komt dat steeds vaker voor. Wat is dit precies en wat kunt u ertegen doen? Lees er meer over in onderstaand bericht.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van computercriminaliteit waarbij wordt geprobeerd om vertrouwelijke informatie van mensen te bemachtigen. Denk aan wachtwoorden of pincodes.

Wat is telefonische phishing?

Bij phishing via de telefoon wordt u gebeld door een oplichter. Hij vertelt bijvoorbeeld dat hij voor uw bank, Microsoft, Apple of een andere bekende organisatie werkt. Degene die belt spreekt u persoonlijk aan. Zodat het lijkt alsof hij u kent.

De oplichter vraagt u bijvoorbeeld:

  • Een betaling te doen via internetbankieren of mobiel bankieren;
  • Uw pincode op te noemen, op te sturen of op de telefoon in te tikken;
  • Uw betaalpas op te sturen en soms om die eerst door te knippen;
  • Naar een valse website te gaan en daar een en ander in te vullen;
  • Een kopie van uw paspoort of rijbewijs op te sturen of af te geven;
  • Bepaalde software te downloaden en installeren;
  • Hem of haar op afstand toegang te geven tot uw computer.

Vals sms-bericht

Ook is het mogelijk dat u op uw mobiele telefoon een vals sms-bericht van een oplichter ontvangt. Dit wordt smishing genoemd, ofwel phishing via sms. Het lijkt er dan op dat de afzender van het sms-bericht een vertrouwde instelling is. In een vals sms-bericht staat meestal een link waar u op kunt klikken. U komt vervolgens terecht op een valse website.

Wat kunt u doen om telefonische fraude te voorkomen?

Enkele adviezen:

  • Houd uw telefoon en computer up-to-date met behulp van updates;
  • Beveilig uw telefoon met pincode;
  • Neem niet op als u een verdacht telefoonnummer in uw display ziet;
  • Een bedrijf zoals Microsoft zal nooit telefonisch naar beveiligingsinstellingen en/of wachtwoorden informeren. Verbreek daarom direct de verbinding.
  • Als u de beller niet vertrouwt, kunt u het beste naar de instantie zelf bellen (via een officieel telefoonnummer).

Meer lezen?

Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de website Veilig Bankieren.

Naar het overzicht
Disclaimer|Sitemap|Colofon|© Het Gooi en Omstreken
x
Social media


Schrijf een review